논문
지방자치 관련분야의 지식교류를 위하여 자치행정, 지방재정ㆍ세제, 지역개발분야의 수준 있는 연구 논문들을 기고 받아 발간합니다.
분류
지방행정연구 제17권 제2호 통권 54호 2003.8
구분
기고논문
지역개발전략으로 장소판촉의 특성과 정책적 함의
- 6,155
- 1,148
저자 |
김현호 |
---|---|
발행일 |
2003.08 |
권 |
제17권 제2호 |
통권 |
54호 |
다운로드 |
지역개발전략으로 장소판촉의 특성과 정책적 함의 |
According to globalization, the mobility of economic activities is becoming more
and more foot-loose. Yet, the places which are relatively fixed cannot prosper
without pinning down the economic activities. In this situation, the competition of
places or regions is growing fiercely. One of the alternatives for the survival of
place is “place marketing.”
Place marketing is a strategy which pursues the competitive advantages by
commodifying place. Place marketing makes use of locally dependent assets as
competition tools. The purpose of this study is to identify the decent logic and
mechanism of place marketing based on that, and to analyse the on-going
Korean experiences of place marketing. This paper reveals that the economic
autonomies of the places are increasing and the local governments are becoming
entrepreneurs. Despite the local governments' usage of place assets as
competition tools, the Korean experiences of place marketing are far from
originality and specificity.
같은 분류 보고서
연구자의 다른 보고서
지방행정연구 제17권 제2호 통권 54호
Risk Management Accountability and Governmence
Arie Halachmi
지방행정연구 제17권 제2호 통권 54호
우리나라 행정지도의 절차확립에 관한 연구-서울특별시의 사례를 중심으로
한승연
지방행정연구 제17권 제2호 통권 54호
지방재정조정제도 운영현황에 대한 분석-기초지방자치단체 예산의 자주성과 건전성 측면을 중심으로
고성철·이승우
지방행정연구 제17권 제2호 통권 54호
행정서비스헌장제와 사후참여관리방안
김미경